Agressie protocol
Informatie voor patiënten over het Agressieprotocol
Helaas worden wij in onze huisartsenpraktijk steeds vaker geconfronteerd met agressie. Het gaat hier om schreeuwen schelden, beledigen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.
Wij vinden agressief gedrag onacceptabel
Wij willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren. Wij hebben daarom een agressieprotocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.
Wanneer wordt het agressieprotocol gebruikt?
Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd en bedreigd voelen, worden op papier vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patient of client vaak als eerste contact met de doktersassistente hetzij aan de balie of de telefoon. Zij is meestal de eerste die bedreigende of beledigende taal te horen krijgt. De huisarts of behandelaar word hiervan op de hoogte gesteld en zal beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden.’
Dit kan betekenen dat er van de betreffende patient of client excuses verlangd zal worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patient te accepteren.
Hoe om te gaan met een meningsverschil en boosheid?
Wij werken elke dag met en voor zieke mensen, en wij kunnen als hulpverlener ook fouten maken. Dus bent u boos of geïrriteerd vraag dan om een gesprek met de huisarts. Wij zoeken dan samen met u naar een oplossing.
Publicatiedatum: 01-06-2021